Wednesday, March 02, 2011

'Mulut" vs 'Mengumpat' vs 'Kata-kata keji'

coretan niesa at 3:29 AM
Assalamualaikum wbt


Sebenarnya dah lama jugaklah aku perhatikan perkara ini. Korang nak tau apa yang membelenggu fikiran aku sekarang? Tengok dekat bawah ini :

Gambar Hiasan



Hampa boleh agak dah? Begitu cantik dan manis ciptaan Allah ini. Tapi sayang....




Semuanya digunakan dengan cara sebegini. Pot...pet..pot...pet....Macam bertih jagung. Tak berhenti-henti bercakap. Kalau bunyi nya memberikan faedah dan manfaat takpe, malah dituntut pun. Ini tak habis-habis nak bercerita tentang tepi kain orang lain.


Selalu nya upacara 'anyam ketupat' ni amat digemari oleh kaum hawa. Al-maklum la, perempuan ni kadang-kadang alert terlebih. Tapi sikap 'keprihatinan' yang ditunjukkan menyimpang ke arah lain. Kenapa boleh jadi macam ni?

Situasi 1

"Kau tau si minah tu hantaran sampai berpuluh ribu ringgit. Macam nak jual anak ja. Kesian sungguh la dekat family lelaki. Isshhhh, depa ni tak pikiaq ka, la ni bukan senang nak cari duit"

"Tu dia la nak habaq kat hampa, anak dia kalau cantik macam puteri kayangan takpa la jugak. Ini kalau juai dekat pasar malam belum tentu laku. Ntah-ntah xdak sapa pun mau beli"

Situasi 2

" Ekau ado donga cito pasal si kiah ko? Napo la majlis dio ni buek copet sangat. Ese raso baru jo minggu lopas datang merisik. Apo la plak minggu dopan dah nak buek kenduri? Ado bondo tak kono ni".

"Ese pun raso polik bonar la. Tak do laei orang kampong ni nak kawin copet camtu. Ntah-ntah ado isi dalam tak?"

Situasi 3

"Amboi, jiran sebelah rumah tu aku tangok hari-hari beli barang baru. Semalam beli sofa baru, hari ini ada lori hantar almari besar pulak. Dah la semalam aku nampak dia pakai gelang emas sampai lengan. Lip..lap..lip..lap ..aku tengok tangan dia. Saja la nak tunjuk ada gelang emas baru kot. Bukan main lagi dengan baju mahal, jalan tergedik-gedik depan umah aku. Nak buang sampah je pun. Menyampah aku"

"Itu la, aku tengok dia macam sombong je. Eh, bukan ke dia ni bini no 2. Dah la amik hak orang, menyombong tak kena tempat. Naik juling aku tengok perangai dia. Naik keta besar bukan pernah ajak aku tumpang dia pun kalau dia selisih jalan dengan aku. Panas hati aku"



Inilah contoh-contoh situasi yang aku rasa korang sendiri pun pernah nampak atau merasainya. Aduh..aduh...sedap sungguh susunan ayat depa naaa....Itulah salah satu cacian, makian, umpatan yang dikeluarkan. Dalam tangan ni dok kupas bawang, mulut dok kupas isu-isu hal orang lain. Itu belum lagi yang ada 'astro' besar kat telinga, dapat channel best terus nak buat part time jadi wartawan tak berbayar. Di hebahkan kepada orang lain bersama tambahan garam dan gula. Nak bagi sedap cerita. Kalau tak, tak syok lah...Bukan ke semua ni boleh mendatangi fitnah?

Manusia di anugerahi Allah dengan bibir yang manis bersama lidah untuk menuturkan kata-kata yang indah. Tapi berapa ramai manusia yang dapat menggunakan lidah dan bibirnya dengan sempurna? Apa yang keluar hanyalah kata-kata kesat berbaur fitnah yang mampu menyakiti hati pendengarnya. Cuba tengok dalam TV, bila seseorang di provok dengan soalan peribadi, habis semua cerita buruk orang nak disampaikan. Nak buka semua pekung di dada. Belum ditambah lagi dengan sebutan-sebutan yang agak berbulu la kalau di dengar. Adakah ini wajar dilakukan? Apabila kemarahan melanda jiwa, hati penuh dengan rasa marah, apakah perkataan yang selalu keluar dari mulut anda?? 

'*jahanam, binatang, b****h, f***k, mampos, anak *****,.................... ' dan macam-macam lagi la yang nak dikeluarkan. Kalau boleh nak keluarkan lidah, hentam puas-puas lepas tu masukkan balik lidah dalam mulut. Apa la salahnya dalam keadaan marah, kita beristighfar..menyebut nama Allah dengan sebanyak yang mungkin..

Apa yang aku coretkan ini adalah untuk peringatan bersama. Aku pun kadang-kadang tak dapat lari dari 'dunia umpatan' ini tapi sebagai manusia yang dianugerahi Allah akal yang sempurna seharusnya kita ingat dan sedar akan kesalahan kita dan sentiasa perbaiki diri. Jauhkan hati dari sikap iri dan dengki. Apalah gunanya kalau sekadar duduk mengkritik dan memerhati tanpa berusaha mencari dan memperbaiki kesilapan. Penuhi la bibir ini dengan zikrullah, basahilah lidah ini dengan membaca kalam Allah, perindahkanlah bibir ini dengan kata-kata yang sentiasa mengingati Allah. Ingat, diakhirat nanti apa yang pernah dituturkan di di dunia akan di rewind balik dekat akhirat. Masa tu, siapa yang mampu 'mendiamkan' mulut kita dari berbicara? Renungkanlah...





Diam lebih baik dari berkata-kata




0 comments:

 

Terukir di bintang Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea